Hitta din inre ro: Tips och råd för att återfå balansen

Våren 2020 har varit en tuff tid och vi har alla fått lägga om vår vardag på ett eller annat sätt. Många av oss har inte kunnat träffa familjen på grund av smittorisk, ekonomin är ansträngd och dessutom är det lätt att övermannas av oro inför framtiden. Adelabladet har samlat några enkla sätt att se efter din mentala hälsa just nu.

Det finns ingen som med säkerhet kan säga när livet kommer att återgå till vanlig vardag, och det är bra att vara mentalt förbered för de kommande månaderna. Rusta dig med ett par enkla strategier som hjälper dig att må bra.

Steg 1: Acceptans
Det första steget är att erkänna för sig själv att vi alla befinner oss i en speciell situation, och att vi inte har något annat val än att acceptera det. Vårt mående kommer att gå upp och ner, men det är bra att se till att nedåtkurvan inte får bli alltför djup innan man söker hjälp.
Sätt ord på din oro. Skriv dagbok, ring en familjemedlem eller be om samtalsstöd. Att sätta ord på oron gör det lättare att få perspektiv på den, och att prata med någon ger en påminnelse om att du inte är ensam i detta.

Behåll dina rutiner så gott det går. Rutinerna ser till att du kommer upp på morgonen, klär på dig och håller ordning på dagarna. De skapar även en känsla av trygghet och vardag mitt i stora förändringar.

Välj vilka nyheter du tar del av. Kvällstidningarnas skandalrubriker liknar ibland en trafikolycka: du vet att du inte borde titta, men du kan inte låta bli. Märker du att din oro triggas, lägg bort din vanliga tidning för ett tag. Välj istället en timme på dagen när du följer coronarelaterade nyheter från myndigheterna på tv eller radio – det räcker bra för att du ska hålla dig informerad.

Steg 2: Anpassning
Hur lägger vi om vardagen så att vi minimerar risken att smittas av viruset, samtidigt som vi ser till att må bra? Det är viktigt att vi fortsätter att hålla igång både kroppen och knoppen, och sociala kontakter i tillåten form ser till att vi inte blir isolerade.

Rör på dig utan risk för smitta.
Oavsett hur du rör på dig – se till att hjärtat får jobba lite hårdare en stund varje dag. Ta fram gamla nummer av Adelabladet och följ våra träningstips. Ta en promenad runt kvarteret när det är lugnt ute, men gärna minst två gånger om dagen. Sätt på musik varje eftermiddag och dansa dig svettig. Att höja pulsen håller hälsan i skick och ger dig en välbehövlig endorfindusch som får dig att må bättre mentalt. Ta hjälp av tekniken för att ”träffa” nära och kära. Om du redan är igång med social medier, är det här det perfekta tillfället att få in vanan med ett videosamtal per dag. Boka in en fika med en god vän eller ett kärt barnbarn på andra sidan skärmen – att se varandra istället för att bara prata i telefon ger känslan av att ha varit närmare varandra. Du som inte är van att ringa videosamtal via nätet, be någon i din närhet att visa dig hur du gör. Det tar inte mer än en eftermiddag att komma igång, och vi lovar att det är värt tiden.

Lyft blicken och sträck ut en hand. En positiv effekt av krisen är att den skapar förståelse och närhet även mellan främlingar. Vi sitter ju alla i samma båt. Grannar börjar hälsa på varandra och många vill hjälpa till på det sätt man kan. Kanske har du en yngre granne som kan tänka sig att gå till biblioteket och låna ett par böcker till dig? Eller kan du sträcka ut en hand till någon i karantän som behöver hjälp att rasta hunden ett par gånger om dagen? Tillsammans tar vi oss igenom krisen!

3 lästips för ditt välmående ”Livet måste ha mening” av Viktor Frankl.
En odödlig klassiker av mannen bakom terapiformen logoterapi. Frankl kombinerade psykologi med sitt intresse för existentiell filosofi. Här delar han med sig av sina insikter om hur vi till och med kan överleva koncentrationslägrets fasor, bara vi har en mening med vårt liv.

”Hjärnstark” av Anders Hansen.
På ett pedagogiskt sätt förklarar Hansen varför vår hjärna och vårt välmående är helt beroende av fysisk aktivitet. Vi utmanar dig att läsa denna utan att direkt vilja snöra på dig promenadskorna!

”Oro: att leva med tillvarons ovisshet” av Anna Kåver.
Kåver belyser oron ur det existentiella, det psykologiska och det biologiska perspektivet. Lär dig mer om din oro, hur du förhåller dig till den på ett sunt vis och varför du kan må bättre av att våga tänja på dina gränser lite grann.

Öppettider telefon
alla dagar 8-21 och helg 10-21 *

010-16 65 000

Huvudkontor - Solna

Framnäsbacken 4
171 66 Solna

Järfälla kontor

Birgittavägen 3
177 31 Järfälla

Sundbyberg kontor

Eliegatan 16 
172 73 Sundbyberg

Kista kontor

Trondheimsgatan 4
164 30 Kista

Följ oss i sociala medier

gdpr-flag-2400x1200.png
© Copyright ADELA OMSORG AB 2020.