God sömn – lika viktigt som träning och nyttig kost

Om vi sover enligt alla rekommendationer går ungefär en tredjedel av livet åt till att sova. Men ju äldre vi blir, desto svårare verkar det bli att få fatt på John Blund: vi vaknar allt tidigare och har svårt att somna om. Det är helt enkelt vår inre klocka som ställs om med åldern. Trots att vi inte längre har en tid att passa på morgonen, både somnar och vaknar vi tidigare.
Varför är sömnen så viktig för oss? När vi sover får hjärnan tid att rensa och sortera dagens intryck, samtidigt som kroppen återhämtar sig och bygger upp det som behöver underhållning. Men för att få ut de hälsosamma effekterna av sömnen är det viktigt att sova gott: det är framför allt under djupsömnen som detta reparationsarbete sker, och det tar oss en halvtimmes sovtid att nå dit. På senare år har det visat sig att sömnbrist påverkar oss på en myriad olika sätt och kan orsaka allt från depression till övervikt och cancer.
När vi har sovit dåligt, till exempel på grund av stress, miljöombyte eller mediciner, behöver vi faktiskt inte sova extra länge för att ta igen tiden. Istället ser kroppen till att vi befinner oss i djupsömn en större del av natten än vanligt för att ta igen förlorad sömn. Börjar du plötsligt få sömnproblem regelbundet eller under en längre tid är det dock viktigt att prata med din läkare om detta. Ibland kan dålig sömn orsakas av en fysisk sjukdom eller psykisk ohälsa.
Hur ska man då göra för att sova bättre om man normalt ligger och vrider på sig under småtimmarna? Börja med att fundera kring den klassiska sömnformeln: hur länge har du varit vaken sedan du sist sov, följer du din inre biologiska klocka och ser du till att sänka din stress- och aktivitetsnivå innan du går och lägger dig? Dessa tre punkter avgör om du får en god natts sömn. Tar du dessutom hjälp av några klassiska tips så vågar vi nästan lova att du snart vaknar utvilad igen!

Sov bättre: fyra klassiska tips som faktiskt fungerar
* Rör lätt på dig tidigt på kvällen. Gör av med eventuell oro i kroppen genom en kort promenad eller ett par styrkeövningar ett par timmar innan du ska lägga dig. Se dock till att inte få upp pulsen för mycket precis innan sänggående – hård träning gör dig istället piggare.

* Trappa ner i tre intervaller. Stäng av tv:n och alla skärmar senast en timme innan du går och lägger dig. Ta så 20 minuter när du förbereder nästa dag, till exempel plockar fram kläder eller städar undan i köket. Därefter har du 20 minuter i badrummet, för att borsta tänder, smörja in dig och byta om till nattkläder. De sista 20 minuterna varvar du ner i sängen med en god bok eller ett korsord. Nu har du hunnit komma ner i varv ordentligt!

* Lägg torkad lavendel i örngottet, eller droppa lite lavendelolja under kudden. Det är ett gammalt sömnknep för en god natts sömn: lavendeldoft minskar våra stressnivåer och hjälper oss därmed att slappna av.

* Släpp oroliga tankar. Har du något i tankarna som du inte kan släppa? Skriv ner det innan du går och lägger dig. Att skriva ner det på ett papper hjälper dig att släppa tanken och inte ligga och fundera eller oroa dig under natten.

Öppettider telefon
alla dagar 8-21 och helg 10-21 *

010-16 65 000

Huvudkontor - Solna

Framnäsbacken 4
171 66 Solna

Järfälla kontor

Birgittavägen 3
177 31 Järfälla

Sundbyberg kontor

Eliegatan 16 
172 73 Sundbyberg

Kista kontor

Trondheimsgatan 4
164 30 Kista

Följ oss i sociala medier

gdpr-flag-2400x1200.png
© Copyright ADELA OMSORG AB 2020.