Adelabladet vinnare av Solnas inspirationspris 2019

Vid Solnas Kvalitetsdag i oktober tilldelades Adela ett av två inspirationspris för Adelabladet. Men vad är syftet med Kvalitetsdagen, och vem står bakom arbetet? 

Omvårdnadsakademin – institutionen bakom Solnas kvalitetsarbete

Omvårdnadsakademin inom Solna stad arbetar med kvalitetsutvecklingen av vården och omsorgen i Solna kommun. Bland annat samarbetar man med högskolor och forskningscentra för att samordna olika utbildande insatser och långsiktigt utveckla arbetet inom vård och omsorg. Akademin anordnar även den årliga Kvalitetsdagen, då Kvalitetspriset delas ut.
Kvalitetspriset går till aktörer som arbetat för att höja kvaliteten i vardagen för den som har behov av vård eller omsorg. ”Vi strävar hela tiden efter bästa möjliga kvalitet för de som behöver service, stöd och vård i Solna stad, och Kvalitetspriset är ett sätt för oss att uppmärksamma och uppmuntra kvalitetsutveckling inom våra verksamhetsområden”, sade Elisabet Sundelin, chef för omvårdnadsförvaltningen, i Solnanytt nr 4 2018.

2019: Tioårsjubileum för Kvalitetsdagen
När 2019 års Kvalitetsdag gick av stapeln i oktober var det för tionde året i rad. Årets tema var ”Framtidens vård och omsorg” – ett viktigt ämne som under 2019 verkligen har legat på toppen av agendan politiskt. Totalt delades fem priser ut under kvällen, och gissa om vi kände oss stolta när det ena av de två inspirationspriserna gick till Adelabladet!
Adela har tidigare tilldelats Kvalitetspriset för vårt arbete med att föra in dans i våra kunders vardag. Läs mer om detta, och varför dans är så bra för oss, i det första och andra numret av Adelabladet. Du hittar samtliga tidigare nummer på vår hemsida.

Inspirationspriset till Adela Omsorg och Adelabladet – motivering
”För sitt arbete med att på ett strukturerat sätt skapa en känsla av gemenskap och ge förutsättningar för goda samtal och nya sociala kontakter.”

Personerna bakom Adelabladet – vilka är vi?

Adelabladet föddes ur en idé om att samla intressant läsning och viktiga nyheter för våra kunder i ett traditionellt pappersformat. Men vilka är vi som fyra gånger om året ger ut Adelabladet? Kom med bakom kulisserna på tidningen!

Adelabladet har hunnit komma ut med elva nummer, och innehållet har täckt ett brett antal områden: från äldrepolitiken i Sverige genom tiderna till mat- och hälsotips, korsord och en serie styrketräningsövningar. Dessutom ingår alltid nyheter från vård- och omsorgsområdet. Tanken är att både kunder och anhöriga enkelt ska få en inblick i vad som händer inom området och vilka beslut som påverkar vårt arbete på Adela.
Image
Den drivande kraften
Cecilia Rydh är verksamhetsutvecklare på Adela och har varit en av de drivande krafterna bakom bladet. Men inte bara på idéplanet: intervjuerna med både medarbetare och kunder görs av Cecilia. Under de senaste två åren har Adelabladets läsare fått stifta bekantskap med bland annat konstnärer, politiker, entreprenörer och överlevare från andra världskriget. ”Det roligaste med att göra Adelabladet har varit att få ta del av våra kunders otroliga berättelser, och sprida vidare dessa till våra läsare. Inom hemtjänstarbete är det sällan man har tid att sätta sig ner och bara lyssna, men genom Adelabladet så skapar vi den tiden”, säger Cecilia. Hon är en passionerad kraft vars engagemang blir tydligt i de inkännande, spännande och ofta roliga intervjuerna. ”Sedan jag började med Adelabladet har jag utvecklat min intervjuteknik. I början var det inte helt lätt att lägga upp frågorna och veta vilka följdfrågor man ska ställa – det krävs en viss teknik för intervjuer. Här har Miia hjälpt mig att hitta rätt”. Cecilia tycker att det är väldigt roligt att både kunder och anhöriga kontaktar Adela med åsikter om innehållet och påminner om att Adelabladet, det gör vi tillsammans!
Image
Formgivning som fångar ögat
Fysiska tidningar blir allt ovanligare i digitaliseringens tid. När kommunikationsansvarig ءeza Abedi planerade formspråket för Adelabladet ville han gå tillbaka i tiden. Reza står även bakom designen på hemsidan och allt informationsmaterial hos Adela. ”Både typsnitt och sättning på Adelabladet påminner om traditionella nyhetstidningar från sjuttio- och åttiotalet. Vi ville skapa en känsla av nostalgi för läsarna med hjälp av logotypen och de svartvita bilderna”, säger han. Vad är grundtanken med Adelabladet? ”Vi hoppas att tidningen känns engagerande, nyttig och trevlig, att den ger ett mervärde för våra kunder”, säger Reza. ”Vi vill gärna att den fungerar som en kanal mellan oss och våra kunder, ett sätt att komma närmare varandra.”
Image
Image
Relevanta nyheter och kul kuriosa
Bakom våra artiklar står skribenten Miia Yliaho. Som skribent för branschspecifika tidningar blir man en kameleont, och detta tycker Miia är extra roligt. ”När jag jobbar på ett nytt nummer gör jag mycket research kring det senaste inom vård och omsorg, särskilt äldreomsorgen. Det ger mig en inblick i så mycket: politiska frågor, forskning och vetenskap, vad som händer med kroppen och hjärnan när vi blir äldre”, säger Miia. ”Jag har lärt mig väldigt mycket som är nyttigt även för min egen del. Adelabladet har fått mig att vardagsträna mer, och jag har funderat kring varför jag mår så bra av kultur. Och jag måste erkänna att jag är väldigt glad att min pappa dansar, nu när jag vet hur nyttigt det är för både kropp och minne. Allt tack vare Adelabladet!”

Slutligen: Adelabladet är till för dig, kära läsare. Vi hoppas att det ger dig en stund av trevlig läsning och reflektion. Hör gärna av dig till oss med tips eller idéer om vad du vill se i tidningen under 2020!

Öppettider telefon
alla dagar 8-21 och helg 10-21 *

010-16 65 000

Huvudkontor - Solna

Framnäsbacken 4
171 66 Solna

Järfälla kontor

Birgittavägen 3
177 31 Järfälla

Sundbyberg kontor

Eliegatan 16 
172 73 Sundbyberg

Kista kontor

Trondheimsgatan 4
164 30 Kista

Följ oss i sociala medier

gdpr-flag-2400x1200.png
© Copyright ADELA OMSORG AB 2020.