Kost & hälsa: Vad rekommenderar Livsmedelsverket?

Ju äldre vi blir, desto svårare har vi att få i oss alla viktiga näringsämnen. För att minska risken för fallolyckor orsakade av svaga muskler och orkeslöshet på grund av näringsbrist har Livsmedelsverket nu för första gången gått ut med rekommendationer för hur du som fyllt 65 år ska äta för att må bra.
Man kallar det för ”tapasmodellen”, efter det spanska sättet att bygga upp en måltid av flera olika smårätter. Livsmedelsverket rekommenderar att man som äldre äter många gånger per dag – gärna sex till sju gånger. Och precis som tapas ofta gör, ska måltiderna gärna innehålla en hel del fett och protein.
Varför så många mål mat? Jo, aptiten minskar ofta med åldern. Det leder till att vi äter mindre portioner och blir mätta snabbare. Genom att följa tapasmodellen äter du bara så mycket som du orkar, men istället så ofta att du ändå lyckas få i dig allt du behöver. Modellen ser till att hålla blodsockret jämnt och nattfastan lite kortare. För att hålla blodsockret på en fin nivå ska det egentligen inte gå mer än 11 timmar mellan den sista gången du äter på kvällen och det första du äter på morgonen.
Med åldern får kroppen det allt svårare att ta upp protein ur kosten. Äter du läkemedel, bidrar även detta till ett dåligt proteinupptag. Därför är det toppen med mellanmål som innehåller extra proteiner. Magert kött, ost, fisk, ägg, nötter eller bönor är alla utmärkta proteinkällor som kan ingå i riktigt goda mellanmål. Vad sägs till exempel om hummus på fröknäcke, en bit omelett med röd paprika eller ett par bitar ost med lite päron och valnötter till?
Livsmedelsverkets rekommendationer har lett till viss debatt: hur ser vi nu till att rekommendationerna följs? På ett äldreboende bör det inte orsaka alltför mycket svårigheter, men hur blir det för den som har hemtjänst? Detta är definitivt en viktig fråga för det kommande valet, då rekommendationerna i princip kräver en omstrukturering av både politik och omsorg.
Kommunerna skulle behöva godkänna mer tid per individ för hemtjänst, och hemtjänsten skulle därefter behöva justera sina rutiner inte bara kring mat och måltider, utan även gällande fortbildning och kompetenskrav. Den långsiktiga vinsten skulle dock bli enorm: ett minskat behov av sjukvård och inte minst – en hälsosammare och friskare ålderdom.
Rekommendationerna finns samlade i en skrift från Livsmedelsverket som går att ladda ner på nätet.

LIVSMEDELSVERKETS RÅD
- Se över hur mycket du rör på dig. Det går inte att komma ifrån: motion är oslagbart för att stärka musklerna, få bättre balans och förbättra ditt mentala välmående.
- Se till att äta en bra mix av proteiner, fett och lagom mycket salt och socker.
- Sprid ut måltiderna över dygnet så att du håller en jämnare energinivå.

Öppettider telefon
alla dagar 8-21 och helg 10-21 *

010-16 65 000

Huvudkontor - Solna

Framnäsbacken 4
171 66 Solna

Järfälla kontor

Birgittavägen 3
177 31 Järfälla

Sundbyberg kontor

Eliegatan 16 
172 73 Sundbyberg

Kista kontor

Trondheimsgatan 4
164 30 Kista

Följ oss i sociala medier

gdpr-flag-2400x1200.png
© Copyright ADELA OMSORG AB 2020.