Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Månadens övning: sidledes tyngdöverföring

Denna månads övning är en väldigt enkel och effektiv balansövning: tyngdöverföringar i sidled. Övningen kan egentligen göras lite var som helst, men kombinera den gärna med våra tidigare övningar i Adelabladet. Övningen är särskilt bra om du har ett svagare ben, då du övar på att lägga tyngd även på det benet.

Gör så här
1. Värm upp lite och få igång pulsen genom att promenera på stället med svängande armar, eller ta en promenad runt huset.
2. Stå rakt med båda fötterna parallellt, ungefär axelbrett. Sätt gärna händerna i sidan för bättre balans, och ha båda fotsulorna stadigt i golvet. Tänk dig att du har en vägg framför dig och en vägg bakom dig, så att du varken kan falla framåt med överkroppen eller puta ut för mycket med rumpan.
3. För över kroppsvikten på ena sidan, samtidigt som du böjer knät. Det andra benet ska vara rakt. Återgå till mitten. Växla sedan mjukt till den andra sidan. Du för alltså över din kroppsvikt från den ena sidan till den andra.
4. Upprepa 15 gånger per sida, ta en paus och gör sedan 15 tyngdöverföringar till åt vardera hållet.
Viktigt att tänka på
Se till så att knät inte faller inåt, utan hela tiden pekar framåt!

Öppettider telefon
alla dagar 8-21 och helg 10-21 *

010-16 65 000

Huvudkontor - Solna

Framnäsbacken 4
171 66 Solna

Järfälla kontor

Birgittavägen 3
177 31 Järfälla

Stockholm - Söder kontor

Helsingborgsvägen 10
121 53 Johanneshov

Följ oss i sociala medier

gdpr-flag-2400x1200.png
© Copyright ADELA OMSORG AB 2019.