Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Årets julklapp – ett miljövänligt paket rätt i tiden

”Årets julklapp 2018 speglar de svenska konsumenternas intresse för nya hållbara alternativ och ökande oro för klimat och miljö. Med årets julklapp fångas en tidsanda där nya affärsmodeller och tekniska innovationer föds och tillsammans skapar en mer hållbar konsumtion.”

Ovanstående är en del av motiveringen till årets julklapp 2018: det återvunna plagget, det vill säga ett klädesplagg som antingen är köpt second hand eller tillverkat av återvunna material. Och visst känns ett mjukt paket med ett miljövänligt plagg helt rätt i dag när överkonsumtion och miljökatastrofer är två högst konkreta problem. Både modeföretag och konsumenter intresserar sig för hållbarhetsfrågor och behöver hitta ett nytt sätt att förhålla sig till mode, kläder och trender.
Årets julklapp brukar ses som ett tecken på den rådande tidsandan – eller ett reklamjippo som styr vår konsumtion lagom till julhandeln. Utnämningen instiftades 1988 av Svensk Handel, och den ursprungliga tanken var att locka fler läsare till den rapport om julhandeln som branschorganisationen sammanställer varje år. Rapporten var ingen kioskvältare och man behövde hitta ett kreativt sätt att nå ut till fler läsare.
Vad av gör vilken produkt som blir årets julklapp?
1. Den ska vara en nyhet eller något som har väckt nytt intresse under det gångna året.
2. Den ska antingen ha ett högt försäljningsvärde eller säljas i stora mängder.
3. Den ska representera samtiden.
Genom åren har allt från wokpannan (1990) till mössan (2003) tilldelats titeln – och många av er minns säkert spikmattetrenden som svepte över Sverige 2009. Att läsa listan över tidigare års utnämningar är att göra lite av en tidsresa genom 1990-talets och 2000-talets konsumtionstrender. Nog säger Årets julklapp en del om sin tid.
Det finns inget minimipris för Årets julklapp, och på senare år har priset snarare legat i överkant: innan det återvunna plagget utsågs råsaftscentrifugen (2013), aktivitetsarmbandet (2014), robotdammsugaren (2015), virtual reality-glasögon (2016) och elcykeln (2017). Detta är klappar som börjar kring tusenlappen – med andra ord inget för den tunna plånboken. I jämförelse med dessa fem är årets julklapp en välkommen påminnelse om att tanken är viktigare än prislappen.

Sedan 2012 utses även ett ”årets smultron” lagom till midsommar, och visst verkar det onekligen som att både sommarens och vinterns utnämningar har som mål att rikta våra blickar mot rätt butikshylla. Då ser vi på Adelabladet hellre tillbaka på två klassiker som vi hoppas hitta i tomtens säck år efter år: årets julklappar 1999 och 2001 – boken och verktyget. Två hårda klappar som aktiverar mottagaren under julledigheterna och bidrar till att hålla både kropp och knopp i trim under det kommande året.

Öppettider telefon
alla dagar 8-21 och helg 10-21 *

010-16 65 000

Huvudkontor - Solna

Framnäsbacken 4
171 66 Solna

Järfälla kontor

Birgittavägen 3
177 31 Järfälla

Stockholm - Söder kontor

Helsingborgsvägen 10
121 53 Johanneshov

Följ oss i sociala medier

gdpr-flag-2400x1200.png
© Copyright ADELA OMSORG AB 2019.