Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Träna med Adelabladet – en övning i varje nummer

Dags att ta på bekväma kläder och sätta på lite musik: Adelabladet vill starta en träningsvåg tillsammans med alla våra läsare. Kanske har du en granne eller vän som vill träna med dig? Kom ihåg att testa dig fram, och gör inga rörelser som gör ont. Nu kör vi!

Maj månads styrkeövning: Stolövningen
Vi börjar med en enkel övning som går att göra både inomhus och utomhus: stolövningen. Du ska helt enkelt sätta dig ner och direkt resa dig upp från en stol flera gånger. Börja med att värma upp kroppen med en promenad, på stället eller runt kvarteret. Gå i minst fem minuter och sväng ordentligt med armarna så blir det jobbigare.

Viktigt att tänka på:
1. Se till att stolen inte kan glida iväg bakom dig – ställ den till exempel med ryggstödet mot en vägg. Håll dig i närheten av ett bord så att du kan ta stöd om du skulle tappa balansen.
2. Sätt dig ner långsamt, men stanna precis innan hela rumpan ligger på stolen och ställ dig upp direkt. Tänk på att hela tiden spänna musklerna i magen och ryggen. Du kan hålla ut armarna framför dig för bättre balans. Upprepa övningen tio till femton gånger.
3. Vill du göra övningen jobbigare? Sätt dig på något lägre, till exempel en pall eller en parkbänk. Du kan även hålla en vikt i famnen (en rejäl ordbok brukar passa perfekt!).

Öppettider telefon
alla dagar 8-21 och helg 10-21 *

010-16 65 000

Huvudkontor - Solna

Framnäsbacken 4
171 66 Solna

Järfälla kontor

Birgittavägen 3
177 31 Järfälla

Stockholm - Söder kontor

Helsingborgsvägen 10
121 53 Johanneshov

Följ oss i sociala medier

gdpr-flag-2400x1200.png
© Copyright ADELA OMSORG AB 2019.