Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

En femtedel av Sveriges äldre i digitalt utanförskap

I Sverige är vi stolta över vårt digitaliserade samhälle. Vi betalar räkningar, fyller i skatteblanketter och beställer personbevis på nätet. Dessutom både uppdateras och förbättras tjänsterna hela tiden, de blir effektivare och enklare att använda. Men vad händer om man inte hänger med i den digitala utvecklingen? 

Forskningsprojektet ”Ung teknik, äldres vardag: Domesticeringsforskning för digital policy” fick mycket uppmärksamhet genom en debattartikel i Dagens Nyheter (1/10 2017). I artikeln anger de tre forskarna bakom projektet, Ulli Samuelsson, Tobias Olsson och Dino Viscovi, att minst tjugo procent av Sveriges äldre inte har någon apparat med internetuppkoppling. Det betyder att runt 400 000 personer inte har möjlighet att betala räkningar eller uträtta olika ärenden via nätet.

Viscovi påpekar att man inte kan förvänta sig att alla ska lära sig att använda internetbaserade tjänster, och dessutom hålla dessa kunskaper uppdaterade. Tillsammans med sina kollegor har han kunnat konstatera att även den som inledningsvis är uppdaterad på den nya tekniken med tiden får svårare att hänga med i utvecklingen. ”Det är inte bara en generationsfråga. Det beror bland annat på faktorer som äldres ekonomi och att kunskap och teknik måste uppdateras regelbundet, vilket vi tenderar att få allt svårare att klara av”, säger Viscovi.
Det här är alltså inte ett problem som kommer att försvinna med tiden. Istället måste myndigheterna se till att inte utesluta någon via digitaliseringen, och även erbjuda det svenska folket andra sätt att komma i kontakt med olika institutioner.

Civilminister Ardalan Shekarabi är ansvarig för digitaliseringen av den offentliga sektorn. I en intervju med SVT Nyheter (9/1 2018) säger han att digitaliseringen är en av den offentliga sektorns stora utmaningar. Han medger att de statliga myndigheterna inte längre kan erbjuda tillräckligt många fysiska kontor. För att åtgärda detta har regeringen bland annat beslutat att under våren 2018 öppna tio nya servicekontor för Försäkringskassan, Skatteverket och Pensionsmyndigheten på olika håll i Sverige.
”Vi får inte tillåta ett digitalt utanförskap, utan [digitaliseringen] ska utgå från människornas möjligheter och behov. Därför får inte den fysiska närvaron försvinna i digitaliseringen”, säger Shekarabi till SVT.

Öppettider telefon
alla dagar 8-21 och helg 10-21 *

010-16 65 000

Huvudkontor - Solna

Framnäsbacken 4
171 66 Solna

Järfälla kontor

Birgittavägen 3
177 31 Järfälla

Stockholm - Söder kontor

Helsingborgsvägen 10
121 53 Johanneshov

Följ oss i sociala medier

gdpr-flag-2400x1200.png
© Copyright ADELA OMSORG AB 2019.