Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Kicki följer drömmen om Dalarna efter åren hos Adela

På varje företag finns en handfull personer som nästan känns som en del av företagets själ, själva grundstommen. En sådan person är Ann-Christine Berlin – för de flesta helt enkelt känd som Kicki. Vi lyckades få en pratstund med Kicki innan hon efter sina tre år hos Adela fortsätter ut på nya äventyr.

Kicki har i tre år varit en del av Adelas hemtjänstteam
som hjälper kunden med både stort och smått i hemmet och vardagen. När vi ber henne att beskriva en vanlig dag på jobbet säger hon att det inte finns några vanliga dagar. ”Ingen dag är den andra lik”, berättar hon, ”det händer något i stort sett varje dag. Men vi är ett bra gäng som jobbar på Adela, så vi hjälps åt att lösa akuta saker.”

Vad har hon lärt sig av sina år inom hemtjänsten? Svaret är något vi alla kanske skulle behöva mer av – lyhördhet och tålamod. Andra viktiga egenskaper är empati och förmågan att läsa av människor och deras olika behov. ”Alla vill ha hjälp på sitt eget sätt”, säger Kicki. Hennes favoritstund på jobbet är när det finns lite tid över: när hon kan sätta sig ner och prata lite med kunden, få höra om tidigare resor och andra äventyr. ”Eller när vi kan ta en promenad, kanske gå och fika. Det brukar vara väldigt uppskattat.”

Något Kicki däremot gärna skulle ändra på är tidspressen
– och hon är inte ensam bland hemtjänstens personal att önska att det inte alltid vore så bråttom. ”Den beställda tiden från kommunen är ofta inte tillräcklig, speciellt hos våra dementa kunder”, berättar hon. Det blir svårt att ge god och proffsig omvårdnad med för lite tid. Till exempel, säger hon, finns det inte alltid tid för att stötta och uppmuntra kunden att sköta hygienen på egen hand, eller att sitta med som sällskap vid måltider.

Redan innan Kicki kom till Adela hade hon arbetat inom hemtjänsten, och även inom den palliativa vården. En före detta kollega jobbade på Adela och tipsade chefen om Kicki. ”Jag har alltid velat jobba inom omsorgen, det känns meningsfullt och ger mig mycket glädje”, säger hon. Det är viktigt för henne att kunden känner sig trygg med henne och att det finns en kontinuitet i arbetet – ”alla mina kära kunder ska få en bra dag och god omvårdnad!”. Hos Adela tycker hon att stämningen är varm och familjär, det är högt i tak. Företaget känns lagom stort och har ett bra ledarskap.

Trots alla fina sidor med jobbet har det blivit dags för en förändring. Nu flyttar Kicki ”tillsammans med min älskling Per” till en gård i Dalarna. Gården har en stor trädgård med både grönsaksland och växthus, och i skogarna omkring finns bär och svamp att plocka. Paret äger varsin mer än femtio år gammal motorcykel, så det blir nog en och annan MC-tur också. Tittar hon tio år framåt i spåkulan är hon kvar i Dalarna och familjen har utökats: ”Jag är biodlare, har höns och en tupp på gården. Vi har även hund och katt, kanske en minigris, och en åsna!”.

Vi rundar av intervjun med en sista hälsning från Kicki till kollegor och kunder på Adela. ”Jag vill tacka alla trevliga jobbarkompisar på Adela för gott samarbete – och tack alla trevliga kunder som jag har fått träffa under mina tre år. Jag kommer att sakna er alla!”.
Kicki intervjuades av Cecilia Rydh, verksamhetsledare på Adela

Ann-Christine ”Kicki” Berlin
Före detta Adelamedarbetare som nu flyttar till Dalarna
Intressen: gården i Dalarna, trädgårdsarbete, promenader i skogen och turer med motorcykeln från 1950-talet

Beskriv dig själv med tre ord!
Ärlig, ansvarsfull och positiv

Öppettider telefon
alla dagar 8-21 och helg 10-21 *

010-16 65 000

Huvudkontor - Solna

Framnäsbacken 4
171 66 Solna

Järfälla kontor

Birgittavägen 3
177 31 Järfälla

Stockholm - Söder kontor

Helsingborgsvägen 10
121 53 Johanneshov

Följ oss i sociala medier

gdpr-flag-2400x1200.png
© Copyright ADELA OMSORG AB 2019.