Babak Sarhang: Grundaren som vill blåsa nytt liv i äldreomsorgen

Babak har alltid varit intresserad av organisation och ledarskap, och läste egentligen till dataekonom med ledarskapsinriktning. Innan han startade Adela arbetade han som VD för ett annat vårdbolag i Solna, och det var där tanken på en egen verksamhet föddes.
”När jag arbetade som VD på det förra vårdbolaget insåg jag att äldreomsorgen var en understimulerad bransch och att de aktörer som fanns då inte var tillräckligt framåtdrivande och kreativa”, säger Babak. ”Det fanns ganska mycket man kunde göra för den här branschen!”

En vanlig dag på jobbet organiserar och planerar Babak bolagets framtid. Det kan till exempel betyda möten med personer som på olika sätt är involverade i äldreomsorgen, såsom vårdansvariga från olika kommuner. Han slår ut med handen mot röran av papper på skrivbordet mellan oss och skrattar lite: ”Just nu är det mycket pappersarbete också”.
Men bakom papperstravarna tappar Babak aldrig fokus på det han ser som sin viktigaste uppgift. ”Det är helt klart att fortsätta driva den kvalitet och företagskultur som vi har byggt upp på Adela”, säger han.

När vi ber Babak beskriva Adela svarar han snabbt och säkert att Adela är ett kreativt, ambitiöst och medmänskligt företag. ”Vi bryr oss verkligen om människor och tänker hela tiden två steg framåt på hur vi kan utvecklas och göra företaget ännu bättre.”
Adela startade som ett litet familjeföretag i en lokal på Erik Sandbergs gata i Solna – i dag samarbetar man med fem olika kommuner, och verksamheten fortsätter att växa. Babak har varit med från starten 2011 och säger att det finns en stark sammanhållning på företaget.

En av Adelas största utmaningar i dag är att hitta arbetssätt som fungerar i alla de fem kommunerna. Det här är något som gör Babak tydligt frustrerad, och han säger att kommunernas politiska krav, som dessutom ser olika ut, inte alltid är grundade i hur äldreomsorgen faktiskt fungerar.
”Vi som driver verksamhet inom äldreomsorgen har sällan något att säga till om, och kraven matchar helt enkelt inte vår verklighet.” Det är tydligt att den här frågan är viktig för Babak, som planerar att få igång dialoger med de ansvariga inom varje kommun och titta på vilka krav som faktiskt är rimliga.
Babak är inte bara en visionär, utan vi som känner honom vet att han dessutom har ett stort hjärta – två väldigt viktiga egenskaper för den som vill driva ett vårdbolag.

Vad är då det viktigaste Babak har lärt sig under resan med Adela? Han återkommer genast till det ord som har löpt som en röd tråd genom hela intervjun: utveckling. ”Vi måste alltid ligga ett steg före och hela tiden fråga oss själva hur vi kan bli bättre. Det är livsfarligt att fastna i gamla hjulspår och bara flyta med.”

Babak intervjuades av Cecilia Rydh, verksamhetsledare på Adela

Babak Sarhang
Grundare av Adela Omsorg
På fritiden: Familj och mycket fotboll
Beskriv dig själv med tre ord!
Organiserad, gillar att testa nya utmaningar, omtänksam

Öppettider telefon
alla dagar 8-21 och helg 10-21 *

010-16 65 000

HUVUDKONTOR

Framnäsbacken 4
171 66 Solna

SOLLENTUNA KONTOR

Frejavägen 35
191 46 Sollentuna

STOCKHOLM- SÖDER KONTOR

Helsingborgsvägen 10
121 53 Johanneshov

JÄRFÄLLA KONTOR

Birgittavägen 3
177 31 Järfälla

FÖLJ OSS I SOCIALA MEDIER

gdpr-flag-2400x1200.png
© Copyright ADELA OMSORG AB 2018.